Assalamualaikum..
Baiklah, mari teruskan momentum cerita India. Sambungan dari Mettupalayam.
 
Khamis, 30 April 2015. Misi hari ini adalah mendapatkan tiket keretapi ke Ooty. Keretapi ini merupakan Toy Train yang masih menggunakan enjin stim. Laluan ini juga dikenali sebagai Nilgiri Mountain Train di iktiraf sebagai UNESCO World Site Herritage pada tahun 2005, sebagai sebahagian daripada Darjeeling Toy Train walaupun Darjeeling nun jauh di bahagian atas India. Di sebabkan itu, laluan ini adalah sangat popular di kalangan pelancong dalam dan luar negara dan lebih kurang 85% tiket adalah secara penjualan online. Tambah lagi hanya ada 3 gerabak sahaja dari Mettupalayam ke Coonoor, maka tiket memang macam goreng pisang panas. Kami masih ada talian hayat walaupun kedengarannya amat tipis, iaitu mendapatkan baki 15% tiket yang akan dijual di kaunter stesyen pada hari berkenaan. Berapa keping yang dijual di kaunter?? 20 keping. Iye, 20 keping sahaja. Memang kecut perut memikirkannya sebab kalau tak dapat maka kami terpaksa membawa hati lara berpatah semula ke Coimbatore dan menaiki bas ke Bangalore. Tambah pula esok hari cuti umum (1 Mei, they call it May day), lagi lah ramai manusia!
 
 Seawal jam 4 pagi kami sudah berjalan ke stesyen keretapi konon-kononnya supaya dapat beratur sebagai manusia pertama, sekali tengok dah berderet manusia beratur. Kalau di kira dengan jari, kami memang tidak termasuk dalam 20 terawal. Rasa macam punah musnah hancur hati ku tercarik-carik. Namun kami masih belum putus asa, bertabah juga menunggu kaunter buka jam 6.00 pagi. Sekurang-kurangnya kami mencuba (pujuk hati). Memang berdebar lah wehhh! Aku yakin kami dapat tiket tersebut kerana kebanyakan yang beratur adalah keluarga dengan jumlah yang agak besar. Keluarga di hadapan kami lebih kurang 5-6 orang, sekiranya 4 daripada mereka termasuk dalam 20 yang pertama, agak-agaknya lagi 2 orang sanggup di tinggalkan? Mestilah tidak sebab anak-anak. Jadi kesabaran adalah kunci sebuah penantian! Lebih kurang jam 6.15 pagi, kami semakin bimbang kerana masih belum ada tanda-tanda tiket akan di jual. Kami cuba bertanya adakah kami termasuk dalam senarai & bolehkah kami bergilir beratur memandangkan beg masih di hotel dan subuh pun semakin menghampiri subuh gajah. Jawapan hampa yang diperolehi, beratur saja di sana. Haishhh depa ni tak faham soalan ke, buat-buat tak faham? Ketika kami masih panas & masih mengkritik sesama kami (mestilah bahasa melayu kan) tiba-tiba pegawai tersebut memanggil (aku). Berlari aku ke office dia, dia tanya berapa orang aku jawap 4, dia tulis sesuatu di atas secebis kertas dengan nombor 4, go buy the ticket over there. Erkkk macam terkedu sekejap, Allahuakbar! Aku berlari ke seberang landasan membeli tiket. Cuma rs15 untuk 5 jam! Lonely Planet mengatakan rs150 untuk 1st class. Kami bayar rs15 untuk 2nd class. Selepas train semalam, tak pedulilah kelas apa, yang penting dapat tiket untuk meneruskn perjalanan. Lagipun sepuluh kali lebih murah, apa salahnya dan lagi, 1st class ke, 2nd class ke, sama saja tempat duduknya.

Sekarang, beg pula. 2 orang tinggal di dalam gerabak untuk secure tempat duduk. Ingat! Walaupun dah dapat tiket, tak semestinya dapat tempat duduk sebab tiket tiada nombor. Jadi, once you are allowed to be in the coach, don't ever leave, at least one of you need to be on the cart to ensure you've got your seat. Sebenarnya sesiapa boleh masuk, tak ada pegawai pun yang datang check tiket kerana toy train ini tak boleh access dari gerabak ke gerabak. Kalau dah masuk ke dalam gerabak, tidak ada pun yang datang memeriksa. Ada jugalah rasa ntahhapehapentah beratur dari pukul 4 pagi, tapi sistem apa pun tak ada. Namun, kami bersyukur perjalanan kami setakat ini dipermudahkan. Berbalik kepada beg, kami ada 40 minit saja lagi untuk mengambil beg di hotel sebelum train bergerak. 2 dari kami perlu kembali ke hotel segera. Aku mengambil keputusan menahan auto, deal untuk dia hantar ke hotel dan kembali ke stesyen semula. Cuma rs100. Aku sumbat saja segala barang yang masih di luar beg. Kena angkut beg 4 orang turun tangga, check out. Ngam-ngam saja kami berdua sampai di stesyen dengan bagasi 4 orang. Oh ya, dalam perjalanan ke stesyen semula, masa itu juga lah ada pokok tumbang tengah jalan, memang menguji kesabaran sungguh. Mujur orang ramai pantas dan tuntas mengalihkan pokok tersebut.

Jam 7.10 pagi keretapi pun mula bergerak. Rasa teruja bila keretapi berbunyi, toott toott!! Sungguh klasik! Macam naik Thomas, haha. Sepanjang perjalanan 5 jam, kami di sajikan perlbagai pemandangan marentasi gunung ganang, di beberapa stesyen pula kami dibenarkan turun untuk bergambar, minum teh, ke tandas kerana kepala keretapi perlu di isi air untuk menghasilkan stim kerana itu keretapi akan berhenti lama. Sepanjang jalan, banyak bunga-bunga liar tumbuh melata. Indah, memang indah ciptaan Allah. MasyaAllah. Di Conoor, gerabak ditambah dan kepala di tukar kepada enjin diesel biasa. Akhirnya jam 12.30 petang kami tiba di Ooty. Ooty merupakan kawasan tanah tinggi jadi suhunya sedikit nyaman (sikit jelah). Kalau ada banyak masa di sini, boleh ke kebun teh dan taman bunga Ooty yang katanya cantik. Melihat bunga di taman depan stesyen keretapi pun dah cukup geram. Ok, tinggalkan bunga, itu tak penting. Sekarang, perlu mencari tiket bas ke Mysore. Tapi aku rasa aku sambung nanti-nanti lah ye :) Aku kongsi sikit gambar-gambar sepanjang Toy Train ride. Jya!
 Train mula bergerak
 Bersempit-sempit haa dalam gerabak
 Hentian pertama, tengah-tengah gunung

1 comments:

    Dah Baca !!!!

     

Blogger Templates by Blog Forum