Redah & Terjah India ~ Nepal: Impian Yang Tertangguh

Assalamualaikum.

Lama aku tak menulis. Apa khabar semua? Harap sihat-sihat belaka. Aku skip dulu cerita Myanmar, Xian – Chengdu, Riau & Bangkok-Udon Thani. Kali ini aku nak cerita kisah pengembaraan redah dan terjah aku bersama 3 rakan ke India. Sebelum itu, aku cerita dulu kenapa trip kali ini terjadi secara spontan dan tiba-tiba. Asal perjalanannya bermula dengan perancangan mendaki di Nepal, seterusnya perjalanan darat merentas Nepal masuk ke India ke Darjeeling sebelum pulang ke Malaysia melalui Kolkata.

Sabtu, 25 April 2015 flight AirAsia X berlepas seperti dijadualkan. Keterujaan kami semakin melonjak apabila kami dijangka mendarat kurang dari sejam. Lebih teruja memikirkan kami akan melihat gunung Everest sebentar lagi. Penantian untuk melihat sendiri Everest dari udara dirasakan terlalu lama, aku seperti dapat merasakan kapal terbang sedang berlegar-legar di ruang udara yang sama. Namun dalam ½ jam lagi sepatutnya kami mendarat, juruterbang mengumumkan tentang gempa bumi yang baru saja melanda Nepal. Benarlah tekaanku yang kapal terbang sedang berlegar-legar sejak setengah jam yg lepas. Kami berlegar-legar di ruang udara Kolkata hampir 2 jam sementara juruterbang mendapatkan keputusan akhir samada meneruskan penerbangan ke Kathmandu, mendarat di Kolkata atau berpatah balik ke Kuala Lumpur. Akhirnya juruterbang memutuskan untuk berpatah balik ke Kuala Lumpur dengan singgah mengisi minyak di Penang. Pendaratan di Penang dikira pendaratan kecemasan kerana landasan di lapangan terbang Penang sebenarnya bukan untuk kapal besar. Landasan lebih pendek, namun alhamdulillah selamat mendarat. Kami berhenti lebih kurang sejam setengah, namun kami tidak dibenarkan turun. Kami mengambil kesempatan menghubungi keluarga dan rakan terdekat mengatakan kami selamat. Berpuluh mesej diterima sepanjang kami di udara bertanyakan keadaan kami. Terima kasih kepada semua yang prihatin. Penumpang di 2 barisan di belakang aku, wanita Nepal mula menitiskan airmata, dari teresak-esak kepada tangisan yang tidak dapat dibendung. Aku cuma dapat mangagak mungkin sesuatu yang buruk terjadi kepada keluarganya di Nepal akibat gempa tersebut.

Perjalanan diteruskan ke KLIA2. Selamat mendarat lebih kurang jam 11 malam, kami di beri penerangan yang kapal terbang akan tetap ke Kathmandu esok pagi jam 9.15 pagi sekiranya memdapat kebenaran mendarat dari airport Kathmandu. Selepas serba sedikit browse tentang keadaan semasa dan bincang tepi, kami sepakat membatalkan perjalanan ke Nepal. Urusan pengeluaran bagasi penumpang dijangka siap 3-4 jam lagi, jadi kami membuat keputusan check in di Capsule Hostel untuk 3 jam. Kepenatan yang tak dibendung, hari itu adalah hari yang sangat panjang untuk kami. Terima kasih kepada Air Asia memberi makan malam kepada semua penumpang. Pagi itu selepas mendapatkan beg, aku pulang dulu ke rumah, berfikir route perjalanan paling optima agar tiket pulang dari Kolkata dan visa India yang sudah tersedia tidak di bazirkan begitu sahaja. Jujur aku katakan sakitnya tuh di sini. InsyaAllah tahun depan aku akan ke Nepal semula. Semuanya atas rancanganNya. Bermacam pertimbangan yang di buat - samada terbang ke Kolkata dan terus ke Darjeeling & mungkin hiking di sana, atau ke Delhi seterusnya ke Ladakh atau Manali atau Leh atau Srinagar lagi, atau ke bahagian selatan kemudian naik ke atas. Kesemua barang-barang untuk hiking aku keluarkan, rasa macam nak menangis pun ada T_T . Selepas survey beberapa destinasi, kami mengambil keputusan membeli tiket ke Kochi. Redah dan terjah kaedahnya kali ini.

Maka Ahad malam 26 April 2015 bermulalah perkelanaan kami selama seminggu mengejar jalan pulang dari selatan India ke barat Bengal dalam masa hanya seminggu. Perjalanan darat hampir 3000km, tanpa rancangan, tanpa itinerary. Macam gila juga lah memikirkannya.

Tunggu cerita penuh trip redah dan terjah India yek. Jya!

nak tunggu bape lame lagi ni.. Adoi! EH

alahh kawan.. sabar sikit ekk... aku usaha update cepat, nak kena edit gambar tu yang lama, kalau karang je, dah 6pages aku karang dari India lagi dah buat :)