Assalamualaikum..

Sambungan dari GOR (Part 2).

Hari ke-5, 14 November 2013. Kalau semalam acara tengok laut sampai muntah, hari ini acara tengok hutan, pun sampai muntah. Malam tadi kami menginap di Warrnambool Beach Backpacker. Seawal jam 7 pagi kami sudah siap mengangkut beg masing-masing ke dalam kereta. Kami melihat-lihat kawasan sekitar hostel, jalan-jalan sekitar kawasan kejiranan di situ, kemudian sarapan ala kadar dan meniggalkan pekan Warrnambool menuju ke Port Fairy. Disebabkan masih terlalu pagi, tiada apa sangat yang boleh di lihat kami proceed terus menuju ke destinasi hari ini ~ Halls Gap, Grampians National Park.
Warrnambool Beach Backpacker
Sarapan pagi sambil bergossip ringan
Birdie. Gembira dia di belai ramai orang
Suhu pagi itu 7deg.

Dari jalan tepi laut, kami ke arah utara memasuki kawasan gunung ganang dan hutan. Kami menuju ke Dunkeld. Sepanjang jalan pemandangan agak boring, tiada apa sangat yang boleh di tonton. Lebih kurang 3 jam kemudian kami sampai di Dunkeld, sebuah pekan di pinggir Grampian National Park. Macam biasa berhenti di Visitor Information Center lepas tu berebut menunaikan hajat, heeee. Di daerah ini barulah terasa berada di musim bunga. Aku yang bukan minah bunga pun boleh rambang mata, kalau mak aku datang sini mau dia histeria! Nak aku share 1 entry pasal gambar bunga jeke? Hmmm.. boleh juga kan. Akan dipertimbangkan. Kalau rajinlah ;)
Orang suruh dengar penerangan depa dok tengok kamera
Pekan kecil Dunkeld. Comel kan orang2 dalam gambar tu *Gambar oleh Cik Jamilah*
Dunkeld Visitor Information Center. Pun comel kan

Kawasan kejiranan Dunkeld ni sangat comel dan penuh dengan bunga. Kehidupan mereka pun sangat steady & laid back. Dari Visitor Center kami jalan kaki ke The Old Bakery lebih kurang 10minit berjalan. Kami berjalan melewati jiran tetangga di situ. Tengok mereka jalan-jalan/jogging pagi, baca paper, potong rumput, bergossip dan sebagainya. Kat The Old Bakery ni mereka guna kayu api untuk buat roti, muffin dan sebagainya. Mereka juga guna wild plum sebagai bahan utama. Bau dalam kedai memang sangat harum. Kami masing-masing beli muffin sorang satu. itulah bekalan makanan seharian untuk hari itu. Muffin tu sangat besar dan sangat sedap hokeh! Erk.. terliur plak aku. 
Pink roses
the wild plum Muffin and The Old Bakery

Seperti yang di cadangkan volunteer Visitor Center kami sepakat ke Mount William - puncak tertinggi di Grampian katanya. Kata Kak Hairu tak dapat jumpa Prince William dapat panjat gunung William pun jadilah! Ehh?? Apakah kaitan?? hahahaha.. Dari kejauhan kami dihidangkan dengan kegahan Mount Sturgeon dan Mount Abrupt. Sampai kaki gunung Sturgeon aku berkeputusan nak singgah. Tak kira! Perjalanan ke lookout point sepanjang 3.5 km. Tapi dalam 1/2 jam trekking dan mengambil kira stamina setiap kami yang berbeza-beza, dan dikatakan untuk naik Mount William perlu 2 jam pergi dan balik maka kami sepakat berpatah semula. Sepanjang trekking kami jumpa banyak kangaroo liar. Sangat teruja OK. Kangaroo ni bila dia terasa ada kehadiran makhluk asing dia akan berdiri tegak-tegak tak bergerak macam batang pokok. Kalau tak perhati betul-betul memang tak perasan. Kemudian bila dia dah yakin kita tak perasankan dia baru lah dia melompat dan lari.
Mount Sturgeon
Mount Abrupt
Nampak tak kangaroo celah tu?
Can you spot 2 kangaroos? In the right photo, this one pura-pura blend dengan batang pokok
Dia lari sungguh laju ok!
Si jamilah pula pura-pura jadi kangaroo di situ

Dalam sejam memandu dari Mount Sturgeon kami sampai di Mount William. Siap terlepas simpang. Nasib baik perasan. Punyalah kecil cenonet je signage dia. Dari kaki gunung naik kereta je sejauh 10km. 2 km terakhir baru kena jalan kaki. Jalan naik ke atas sepenuhnya jalan berturap. Disebabkan kami sampai dalam jam 1.30pm matahari memang tengah terpacak atas kepala. Panas yang amat. Pokok semuanya pokok renek. Tambah pula jalan tar. Nasib baik bila ada angin sejuk. Boleh tahan mencanak la juga. Tertonggek-tonggek naik dalam panas. Rasa nak lari pun ada. Tapi personally aku rasa ralat tak habiskan Mount Sturgeon tadi. Aku rasa lebih berbaloi naik Mount Sturgeon dari Mount William ni. Mount Sturgeon lebih nature, jalan dalam hutan, ikut denai. Mount William jalan atas jalan tar, berbahang. Tengok atas nampak pencawang elektrik. Besar-besar belaka. Walaupun begitu pemandangan sangat superb. Tapi cuaca hari itu suram sedikit. Langit tak berapa nak biru. Tapi kalau langit biru mau rentung serupa ayam kena panggang dalam oven 2 jam!
Pemandangan dari puncak Mount William
Matahari tegak atas kepala *gambar dari Jamilah*
Gigih kitorang cari tempat berteduh untuk picnic
Akhirnya berjaya sampai puncak

Kami naik dan turun ngam-ngam 2 jam termasuk berjimba-jimba dan picnic makan tengah hari. Tak sangka. Ingatkan anggaran masa yang makcik volunteer tu bagi untuk mat salleh je sebab kebanyakan mat salleh yang travel ni sangat fit. Mereka juga lebih besar, maka langkah lebih panjang dan cepat. Lebih kurang setengah jam memandu dari Mount William kami sampai di Halls Gap, terus ke Brambuk Backpacker Hostel. Aku book dorm 8 orang, tapi penjaga hostel tu sangat baik hati, dia bagi kami 2 dorm 8 orang supaya kami tak payah susah-susah panjat katil katanya. Lagipun takde sesiapa pun hanya kami. So, the dorms are all yours! Owh.. so sweet! Terharu sekejap. Kejap jelah. Hostel ni betul-betul berhadapan dengan Brambuk Cultural Centre - yang mana kami tak sempat nak pergi singgah sebab malam tu dah flat habis. Eh takkan kitorang terus tidur kot sampai Brambuk? baru pukul 4 petang, come on girls! huish.. pembaziran masa tu. Petang tu mestilah sambung berfoya-foya sambil meronda-ronda kawasan Grampians tu. Maka aku akan sambung dalam entry akan datang yek. Jya!

5 comments:

    bestnya pg ramai2 dgn member..

     

    Hi DAtT! Pegi ramai2 ada pro & cont. Kalau ngam mmg syok, kalau tidak makan dalam jela...

     

    Salam hafizah, sy nak tumpang bertanya. Camne cara nye untuk book brambuk backpackers hostel ni ye. Sbb sy bercadang nak stay sini untuk trip sy awal tahun nanti. Harap cik hafizah dapat membantu saya.

    Sekian, terima kasih.

     

    Assalam Effa, U boleh tengok webpage brambuk backpacker di http://www.brambuk.com.au/backpackers.htm then just email direct utk inquiry for availability. Jgn lupa state ur ETA sbb yg jaga hostel ni pun jaga cultural centre so dia mmg takde di hostel, kena call kalau sampai.

     

    Baca blog anda teringin ke gaps Hall.

     

Blogger Templates by Blog Forum