Kunming to Hanoi Overland ~ The Beginning

Assalamualaikum...

Asyik cerita OZ je macam bosan pulak kan. Lanjutan dari episod intro.

Seminggu dua selepas aku balik dari Australia dan Fatt balik dari Nihon, macam biasa berfoya-foya di padang pasir selepas pulang kerja topik biasa adalah pasal destinasi seterusnya. Aku kata 2013 aku nak masuk China sebab belum pernah jejak lagi, Fatt kata pi lah jelajah China, iols dah puas merayap China. Ntah macam mana boleh termasuk topik Kunming sebab aku kata AA baru buka route ke sana Fatt kata mana ada, kena dari Bangkok. Belek punya belek, memang AA baru bukak route, tiket ke Kunming cuma RM88, kebetulan kena pada cuti yang banyak-banyak hari tu. Esok pagi dapat sms Fatt kata dia dah beli, aku try nak beli tiket dah naik RM280++!! huh! benci! .. Petang tu lepas lunch aku tengok lagi, yeay! RM88!!! Terus beli. Tiket balik belum beli sebab belum ada route planning. Sebulan berbincang pasal route nak balik ikut mana kami mencapai kata sepakat balik ikut Hanoi. Tiket balik dibeli dengan harga RM150 dari Hanoi ke KL. Sekian cerita terbelinya tiket Kunming~ Hanoi.
..............................................................................................................

Sedikit info pasal Kunming. Kunming merupakan ibu negeri bagi wilayah Yunnan yang terletak di bahagian selatan China. Kedudukan geografi Kunming menyebabkan cuacanya agak konsisten sepanjang tahun dan digelarkan sebagai city of eternal spring. Walaubagaimanapun semasa winter suhu tetap sejuk dengan ada sesetengah tempat turun salji, jadi kalau ke Kunming semasa winter (December- February) silalah bawa baju yang bersesuaian ye. Ada banyak tarikan di Kunming terutama di kawasan outskirt oleh yang demikian perancangan sangat penting untuk sampai ke destinasi. Antara yang terkenal dan unik adalah Stone Forest, Earth (soil) Forest dan Sand Forest. Selain itu kawasan luar bandar di sebelah barat menghampiri Tibet seperti Dali dan Lijiang juga sangat terkenal. Aku sangat-sangat nak tengok Dongchuan redland, 4 - 5 jam perjalanan dari Kunming dan perlu bermalam di sana. Tapi disebabkan waktu yang agak terhad kami gantikan ke Yuanyang memandangkan winter waktu terbaik melihat Yuanyang rice terrace. Lagipun winter bukan musim terbaik nak tengok redland, boleh jadikan alasan untuk ke Kunming lagi :)
Earth Forest (sumber) & (rujukan)
Dongchuan Redland (Sumber)

Flight jam 1.55 delay 1/2 jam. Perjalanan 3.5jam dirasakan sangat panjang, sudah la lapar. Nasib baik pagi tu sempat aku buat jemput-jemput boleh jugalah alas perut. Kerepek ubi yang Fatt beli malam tadi konon-konon nak buat jajanan di sana habis dalam flight tu jugak. Apabila memasuki ruang udara Kunming kami kagum sebentar dengan pemandangan di bawah. Cantik! Dapat dilihat banyak kawasan rice terrace. Kami selamat mendarat lebih kurang jam 6 petang.
Pemandangan dari ruang udara Kunming

Dari airport kami menaiki metro train line 6 ke Eastern Bus Station lebih kurang 1/2 jam perjalanan. Dari stesyen metro, kami menyeberang ke Eastern Bus Station yang betul-betul berhadapan dengannya. Tak mungkin tak nampak. Kami mencari bas no 22. Untuk naik bas dalam bandar, tak perlu masuk ke dalam stesyen, terus je ke sebelah kanan bangunan, turun bukit sedikit akan nampak platform-platform menunggu bas. Dalam stesyen adalah bas-bas untuk antara bandar. Kami terus ke platform bas 22 untuk ke Zhuantang Lu. Lama juga menunggu, lebih kurang sejam jugalah. Bas 50 yang lalu di platform yang sama dah berkali-kali meninggalkan platform. Akhirnya bas 22 muncul. Tapi sebab bas lambat menyebabkan ramai sangat manusia yang nak naik bas 22, kami terpaksa berdiri. Memang takde peluang duduk sepanjang perjalanan selama sejam. Rasa macam nak patah bahu la juga. Bas berhenti di setiap bus stop tak kira ada orang naik/ turun ke tidak - salah satu penyumbang waktu perjalanan. Fatt dah siap minta pemandu bas tolong bagitau kalau dah sampai Zhuantang Lu.
Dalam metro train
Eastern Coach Station
Berhadapan dengannya, Kunming Eastern Bus Station. Untuk bas dalam bandar, tak payah masuk, terus ke belah kanan menuju ke bahagian belakang bangunan
Platform bas dalam bandar. Nampak tak Eastern bus station kat depan tu
Bas 50 dah banyak kali jalan
Nombor yang ditunggu-tunggu akhirnya sampai

Direction dari hostel, turun di bus stop, jalan mengikut arah trafik dalam 100m belok ke kanan, jalan terus 50m akan nampak bangunan kuning- itulah hostelnya. Tapi kami dah jalan jauh juga macam tak nampak pun bayang bangunan kuning. Setelah berpusing-pusing kat situ Fatt ambil keputusan p cari kat jalan besar semula. Dia suruh aku tunggu & jaga beg kat situ. Lama juga dia menghilang. Dia kembali dengan muka frust "tau tak hostel tu dekat gila dengan tempat bas berhenti tadi!" Kami pun pantas menuju ke arah yang sepatutnya. Loh!! dekat sangat! tak payah jalan 100m ke, 50m ke, ni 20-30m je! Dari bus stop tadi terus saja masuk ke kanan, tak sampai 5 minit jalan dah boleh nampak hostel nya. Hampeh. Bilik kami twin room di tingkat 1, ada lounge kat dalam bilik. Untuk harga RM25 semalam bilik itu adalah sangat berbaloi-baloi. Perkara pertama bila sampai- masak nasi! Malam tu makan nasi lauk kari. Sedap hingga menjilat jari. Perut kenyang, hati senang. Siap layan cerita hantu cina yang lucu padahal kami tak faham satu apa pun. Boleh layan gelak sakan. hehehehe..

Inilah tempat beradu kami untuk 4 hari. Ada VIP lounge gitu

Oklah, aku sambung cerita ni lain kali. Next entry tengoklah mood aku nak cerita pasal OZ ke, pasal kunming ke, pasal Bangalore (eh?) Jya!

Fiza,

nice story..know u from fatt...

aik dah bukak cerita cina..hahaha...teruskan. sy tengah malas lemak bertepek2 ni. amik mood dulu..

hai orang atas!

btw org atas ni dulu pegi nz dgn sy. hehehe :D

Hi org atas sekali, thanks.. (I dont know how to address you, takkan nak panggil don't afraid to try plak kan :) )

Fatt, tetiba terajin pulak nak start entry china. cepat p habiskan entry umrah tu, dan cepat buat entry NZ lorrr... hehehe..

Hi Dear... I just wanna to know about your backpack trip to Kunming... what hotel did u stay.. n camne nak email you ye.. nak tau tanye2 pasal public transport di Kunming. Many thanks!

Hi Kak Su, sy dah reply your email. TQ :)