Medan ~ Lake Toba ~ Berastagi (Part 1)

Assalamualaikum...

Awal April yang lepas bersamaan 6-9 April 2012 Alhamdulillah aku sampai sekali lagi ke bumi Medan, Indonesia. Kalau sebelum ni aku cuma ke sana dihujung minggu macam balik kampung, kali ni berpeluang ke sana selama 4 hari. Yup, aku cuma orang yang kerja makan gaji, annual leaves are limited so I can't afford to travel long. Plan asal adalah melancong bersama Pn Huda Ainiyah sekeluarga selama 5 hari tapi disebabkan en husband nya kene outstation pada tarikh tersebut maka jadilah plan jalan-jalan bersama ain. Rancangannya ~ 1 malam di lake Toba, 1 malam di Berastagi dan 1 malam di Medan. Jom aku cerita secara ekspress :)

Selepas subuh kami sudah terpacak di station ERL Putrajaya untuk ke LCCT. Flight tidak delay pagi tu dan perjalanan berjalan lancar. Sampai di sana Pak Supir sedia menanti dan perjalanan selama 6 jam ditempuh untuk sampai ke Danau Toba. Kami singgah makan nasi padang di Tebing Tinggi, singgah membeli hasil produk dari kacang yang diberi nama ting ting, tang tang, tung tung, ntah apa tah lagi, sungguh pengusaha tu kering idea nak bagi nama!
 Menempuh jem di Tebing Tinggi. Kawasan ini terkenal dengan dodol
Pemandu angkut sedang menukar tayar pancit. Sampai hati penumpangnya sorang pun tak turun. Siap angkut motor kat atas nun
Awas kurangi kecepatan, kalau gak mobilnya jadi begini!!
Semakin menghampiri Lake Toba, langit semakin gelap

Sampai di jeti untuk menyeberang ke Tuk Tuk, hujan turun dengan lebatnya. Ngam-ngam kami sampai feri sedia untuk ke seberang. Penyeberangan mengambil masa sejam, dan hujan yang tadinya lebat mulai reda. Kami menginap di Bagus Bay. Malam itu kami hanya menghabiskan masa di dalam bilik, penat oii 6 jam dalam kereta dengan jalan yg bukan macam PLUS highway, aku rasa jalan nak ke Kundasang lagi selesa dari ini.

Hari ke-2, selepas subuh aku sudah terpacak di tepi tasik kengkonon nak tunggu sunrise. Rupa-rupanya Bagus Bay mengadap sunset.. chehh... takpelah, nikmati saja keindahan alam ciptaan tuhan maha besar ini ~ salah satu sebab aku suka jalan-jalan, supaya aku dapat menghargai alam yang maha luas ini, melihat betapa kerdilnya aku di sisi Dia, melihat kehidupan lain yang kurang bernasib baik, seterusnya bersyukur dengan apa yang aku ada.
Pagi di Bagus Bagus Bay

Puas bersiar-siar di sekitar Bagus Bay, kami menyewa basikal pula. Cuma IDR10.000. Tanpa peta, kami hanya berkayuh mengikut gerak hati. Since ain's sense of direction will be totally out, I (as always) take the lead. Pemandangan di sana memang subhanallah sungguh cantik walaubagaimana pun disebabkan suku kaum asli di sini adalah Batak, agak menakutkan juga bila mengingatkan nenek moyang mereka yang makan manusia. Anyway, sekarang tidak lagi dan kami menikmati pemandangan indah yang ada di mana-mana sahaja
Salah satu tempat penyembelihan manusia.. kinda creepy..

Eh, dah tak macam ekspress plak cerita ni :P Oklah, bersambung bila aku sambunglah nanti yek.. jya!