Assalamualaikum

Sambungan dari Part 8. Seperti yang aku bagitau, kami menyewa tuk tuk untuk mini circle & ke Banteay Srey. Sebenarnya aku masukkan juga Kbal Spean ke dalam itinenary, tapi atas nasihat Melissa bahawa a hike up to Kbal Spean during dry season is not worth, so kami batalkan sahaja. Apa yang menarik tentang Kbal Spean ialah ukiran batu-batu yang terdapat di dalam sungai/ air terjun. Di samping tu, boleh terus mandi manda selepas penat mendaki (air terjun semestinya kena hiking sikit).

Selepas menikmati keindahan matahari terbit, kami segera meneruskan perjalanan ke Banteay Srey. Perjalanan memakan masa hampir sejam dan kami melalui kampung-kampung yang ada di sepanjang perjalanan. Kompleks Angkor Wat bukan hanya mengandungi kuil-kuil, tetapi juga kampung-kampung. Kuil ini terpisah dari kompleks kuil utama dan agak unik kerana dibina menggunakan batu merah (berbanding batu kelabu asap di kuil-kuil yang lain) dan saiznya yang agak kecil. Untuk ke sini perlulah di awal pagi bagi mengelakkan orang yang terlalu ramai. Sewaktu kami sampai sudah ada sebuah bas pelancong di sana. Nasib baik masa nak balik barulah berbas-bas tiba di sana.
This is their morning peak hour
The entrance ~ Penuh dengan manusia yang berduyun tiba
Kanak-kanak yang tidak bersekolah
Look at the opening size, I can't fit into it

Seterusnya, kami kembali ke kompleks utama. Ada sangat banyak temples yang di singgahi aku pun tak ingat dalam turutan yang macam mana dan berapa jumlah yang kami dah tengok antaranya Ta Prohm, Srah Srang, Banteay Kdei, Takeo, Krol Romeas, Angkor Thom, Baphuon, Bayon dan banyak lagi. Aku ada beratus (beribu sebenarnya) koleksi gambar. Setiap temple sangat besar dan kebanyakkannya kena panjat memanjat tangga yang sangat curam, dikatakan bertujuan supaya kita akan sentiasa tunduk ke bawah selama melangkah supaya sentiasa hormatkan tuhan. Hari itu memang sangat memenatkan. Selain tangga yang besar-besar tu, saiz kompleks yang besar dan permukaan lantai yang tidak rata juga menyumbang kepada penggunaan tenaga.  Tambahan pula cuaca yang sangat terik dan kami cuma berbekalkan sesikat pisang sebagai meal hari itu. Nasib baik Kris (pemandu tuk tuk) membekalkan air mineral sejuk percuma. Walaupun kami membawa bekalan air mineral sendiri tapi memang tak cukup.  Kalau korang ke sini, selain bawa air dan bekalan makan yang mencukupi, pakailah kasut yang bersesuaian, kalau boleh pakailah kasut bertutup kerana jalan masuk ke temples ni semuanya tanah merah yang berdebu-debu.
Kalau tadi di Banteay Srey aku macam gergasi, kat sini we are just tiny little creature
The famous Angkor Thom where Tomb Rider was shot
Ada banyak pokok seperti ini yang merosakkan binaan, kebanyakan pokok ini terpaksa di tebang untuk kerja-kerja koservasi. Kami terjumpa sekumpulan uncle dari Kedah yang sangat excited jumpa Malaysian :)
Look at how huge the risers are. Mamat tu merangkak nak turun!
Tour hari itu berakhir lebih kurang jam 6 petang. Hari yang bermula jam 5 pagi, berakhir pada 6 petang, lebih 12jam. Akenti dululah sampai sini. Akan bersambung bila aku sambunglah yek. Jya!

0 comments:

Blogger Templates by Blog Forum