Bagaimana membeli tiket keretapi di Thailand

Memandangkan masih fresh lagi ingatan aku macam mana nak beli tiket keretapi Thailand terutamanya untuk advance booking dari luar Thailand, ini juga sebagai panduan untuk diri sendiri nanti bila² nak cari info semula takdelah terkorek² lagi sana sini.

Here we go, how to buy Thai's train tickets. There are few options to buy Thailand train tickets which are:

1) Buy online at www.thairailticket.com dan cari butang ‘EN’ di bahagian penjuru atas kanan untuk bahasa inggeris melainkan korang pandai baca tulisan pintal-pintal tu. Ticket can be purchased in advance maximum 60 days to minimum 2 days from departure date and there will be TB20 processing fees per transaction with 3% charge of credit card. Do inform your credit card’s bank in advance that you are going to make international online transaction to avoid problem during payment. Tiket akan di email dan silalah print sendiri (ala-ala air asia la juga kan)

Inilah rupa tiket print sendiri

2) Beli melalui online agent seperti www.thailandtrainticket.com & www.asia-discovery.com (cuba korang google thai online train booking sure ada banyak link lagi)  tetapi biasanya charge yang dikenakan lebih tinggi dan perlu membayar postage fee kerana agent akan membeli tiket di kaunter dan pos tiket tersebut. Risikonya tiket lambat sampai dan lagi haru kalau tiket hilang dalam perjalanan. Komen aku, respond yang aku dapat dari www.thailandtrainticket.com sangat cepat dan sangat mesra alam.

3) Request reservation by emailing detail perjalanan seperti nama, destinasi dari mana ke mana, tarikh, masa dan berapa tiket yang di perlukan ke passenger-ser@railway.co.th, tunggu reply dari mereka, tiket akan direserve untuk korang, print reply email tersebut dan kena collect sendiri tiket di stasyen keretapi berkenaan pada hari bertolak. Please bear in mind for this 3rd option, the waiting time for the feedback might be longer dan mungkin menyebabkan korang tak senang tidur, so be patient. Ada orang tunggu sampai 2 minggu even ada yang tak dapat reply langsung, but lucky enough for me they replied me within 24 hours. I’ve tried all 3 options and the 1st option is the fastest, most reliable and surprisingly the cheapest among the 3 options.

4) Beli terus dari kaunter tiket pada hari anda sampai di stesyen tapi ada risiko tiket habis dan terpaksa naik train 3rd class untuk 17-18 jam dengan tempat duduk tegak 90⁰ tanpa kusyen dan tanpa aircond. Untuk perhatian, sila semak dahulu samada destinasi korang boleh beli tiket in advance atau tidak. Jika boleh di beli in advance, booking can be made within maximum 60 days to minimum 2 days from departure date. Kebiasaannya kaunter pembelian untuk advance booking di asingkan daripada untuk pembelian secara terus. Jadi pastikan korang tak salah kaunter.

For detail explaination regarding train ticket booking in Thailand, or anywhere in the world you can refer to The Man in Seat Sixty-One

0 comments:

Blogger Templates by Blog Forum