Ronda-ronda Kuala Lumpur

Salam Semua,

Inilah yang dinamakan aktiviti buang masa, saja plan merapu sempena cuti tahun baru (tapi kitorang meronda bukan on new year pun, a day before to be exact). Initially it was a plan to get ilyana's colleague (he is Jap-american) to see Kuala Lumpur unfortunately halfway Ryan have to rush for another things so just left 4 of us exploring KL!(exploring la sangat kan, haha)

We started as early as 8a.m, our first destination was to National Planetarium after a quick breakfast in Bangsar. Yup,  we went to the planetarium. heee.. eh, banyak tau fakta berkaitan universe, galaxy, yada yada.. Bayaran masuk RM3/person (RM6/person for the short movie show) terasa la jugak macam bebudak kan, siap tengok show cartoon dalam spherical theatre (or something, I dont really know what should i call that). It was fun anyway.
Ain yang gembira
Ahli rombongan in front of the Planetarium

Selepas cuba semua 'game' yang ada di situ kami menuju ke muzeum negara yang mana cuma seberang jalan kuching je jauhnya dari planetarium. Rerupanya menarik juga bahan-bahan dalam muzeum tu.. Tapi kalau aku masuk masa zaman sekolah dulu gerenti aku tak ambil kisah kot pasal benda-benda tu semua heh.. dah tua bangka ni baru la nak appreciate segala bagai fakta tu kan. Bayaran masuk untuk warganegara hanya RM1 hokey!! sila jangan kedekut nak bawa anak timba ilmu sejarah! We should learn from history! and its only RM1? Kebetulan ada pameran khas pasal kapal2 karam so RM3 dikenakan untuk pameran ini.
 National Muzeum
 Pameran Khas Samudera
Salah satu bahan pameran
Kemudian kami menuju ke Masjid Negara, park kereta di sana dan berjalan kaki ke stesyen keretapi Kuala Lumpur. Bangunan yang bersenibinakan campuran moghul, greek, dutch dan sedikit gothic  ini dulunya adalah stesyen keretapi utama sebelum adanya KL Sentral. Kalau masa kat spice garden, penang aku dok bayangkan casting a spell dengan nama-nama species pokok tu, kat sini aku rasa macam bebetul dalam movie harry potter. Agak-agak kalau terjumpa platform tiga suku then bawak troley + burung hantu then lari langgar tiang tu boleh tak aku masuk dalam tiang, ke tiang tu yang masuk dalam aku? hahaha.. eh, kenapa asyik mood harry potter ni? Mungkin sebab last episode haritu memang syok tak macam twilight yang bosan gila tu! e'eh! apsal pulak aku review movie ni?

Selesai bertanyakan tiket untuk trip pembukaan 2012, kami segera membeli tiket komuter ke KL Sentral, cuma RM1 sehala. Owh, rerupanya komuter mempunyai beberapa gerabak dibahagian tengah yang dikhaskan hanya untuk wanita. Sungguh aku tak tahu jakun betul nampak sangat dah lama tak naik kenderaan awam. Lagilah pula komuter yang memang terkenal dengan kelewatannya yang sentiasa konsisten tu. heee.. sori eh KTM, komen membina la! Sampai KL Sentral kami berjalan ke stesyen monorail untuk ke Bukit Bintang. Kami menikmati nasi ayam hainan chee meng yang famous tu. Rindu pulak since aku dah tak kerja dekat-dekat sini tak pernah dah jejak ke bukit bintang ni. Kemudian kami berjalan ke Pavilion, takde apa yang menarik, cuma ada banyak patung2 yang pada aku menyerupai berhala!
 Pavilion
 Apakah patung2 ini??
Crossing the street
Selesai solat zohor, kami manaiki monorail ke stesyen bukit nanas untuk ke Menara Kuala Lumpur. Dan berbelas tahun kot aku berkelana kat KL ni tak pernah jejak pun Menara KL ni. Free shuttle service disediakan untuk turun dan naik ke menara dari kaki bukit nanas. Terdapat beberapa pakej untuk menaiki menara ini dan kami memilih untuk basic package RM35 untuk local. Aku tak pasti boleh tak kalau nak naik sahaja tanpa segala bagai pakej tu, lupa nak tanya.

 KL Tower entrance
KL city view from KL Tower
We spent about an hour there then time to go back to our home sweet home :D.
KL Sentral KTM komuter agak penuh di hari cuti umum

0 comments:

Blogger Templates by Blog Forum