Penang, christmas 2011 (part 1)

Salam semua. Macam dah lama (bukan macam, tapi memang pun!) tak post entry yek.. heee.. Tahun baru aku bertukar kerja makanya tiada lagi waktu santai seperti di site office boleh ber huha huha walau sesibuk mana pun. Anyway, waktu perantaraan antara kerja mendapat seminggu 'cuti', so I was jobless for a week! hehe.. Aku manfaatkan dengan melawat housemate yang nun jauh di Penang yang kebetulan 'cuti' tersebut juga jatuh pada waktu christmas. Berjaya 'memaksa' ain to come out with 3days itinerary plan but somehow she just put in everything in the tourist pamphlet into the 3days plan!

Anyway, i flew up north to Penang on Saturday morning and reached there by 10am. Greeted with cloudy drizzly morning, we headed for breakfast before dropping off some goods at ain's place. Destinasi pertama kami menuju ke empangan Teluk Bahang sambil menikmati perjalanan yang menyejukkan mata. 
Pagi yang gelap, kini sudah terang!
Empangan Teluk Bahang
Menjelang tengah hari gerimis semakin reda dan kami ke Taman Negara Pulau Pinang. Kami membuat keputusan untuk berjalan kaki ke pantai Kerachut dan kemudian menyewa bot dari sana untuk kembali ke jeti Teluk Bahang. Sewa bot ke Pantai Kerachut adalah RM80/bot sehala. Satu bot boleh memuatkan maksimum 12 orang. So kalau korang cuma beberapa orang, maybe boleh 'tong-tong' dengan geng lain yang kebetulan nak sewa bot juga.

Taman negara Pulau Pinang merupakan taman negara terkecil di dunia. Disini juga terdapat tasik meromictic yang mana dalam masa-masa tertentu sepanjang tahun tasik ini akan dipenuhi air tawar di bahagian atas dan air masin di bahagian bawah. Fenomena ini hanya ada di 12 tempat di seluruh dunia. Namun pada hari-hari biasa, tasik ini akan dipenuhi lumpur. Kami berjalan kira-kira 1jam untuk sampai ke Pantai Kerachut terdapat pelbagai pemandangan sepanjang perjalanan, what a refreshing walk!

 1st 15 minutes was a massive never ending climb! hee (at least for people like us)


Meromictic lake
Kami merehatkan diri di pantai Kerachut dan solat zohor dan menikmati makan tengah hari di buai angin pantai sambil menunggu bot kami sampai. Pantai Kerachut tidak sesuai untuk mandi manda kerana terdapat banyak obor-obor disekitar pantai ini. Bagi yang ingin bermalam di taman negara ini, tapak perkhemahan disediakan di Monkey beach, boleh sampai ke sana samada dengan menyewa bot (RM40 sebot/sehala) atau trekking lebih kurang 1jam. Monkey Beach juga sesuai untuk mandi manda memandangkan pantainya yang landai. Tapi aku yang dah biasa dengan pantai Terengganu dan Sabah yang crystal clear makanya monkey beach langsung tak menarik minat. Opps! sorry! :D Di monkey beach juga boleh trekking ke rumah api yang mengambil masa 1jam pergi dan balik. Sebab kami dah trekking ke pantai kerachut, tak larat nak trekking plak ke light house tu kene mendaki segala weh.. heeee.... lama tak hiking last sekali membukit before puasa which was last July. Btw, there are no cafe or any sort of food stall inside the park, therefore please bring your own food and please bring back your own trash.

Seterusnya kami ke Batu Feringgi dan Spice Garden is a must. Entrance fee is RM14 for self guided tour and RM22 for guided tour. Opening hour is from 9am to 5.30pm. Kat dalam tu apa lagi, bergambarlah! :D Terdapat pelbagai jenis rempah ratus dari seluruh dunia dan you should try to pronounce the name of every species as if you are casting a spell in Harry Potter movie! It was fun for us :P Originally the site was a rubber plantation where most of the rubber trees, original flora and fauna with the original topography are well preserved.
Greeted by this group of monkey locally known as 'Lotong'
The entrance signage
 Cuba korang baca macam nak cast spell 'lecythidaceae!!' hahaha
 The lanscape is stunning

Enough with the garden, we take a break with penang char kuew teow at the food stall in front of the garden while enjoying the Batu Feringgi Beach. Finished the kuew teow, we were off to night market along Jalan Teluk Bahang/ Jalan Batu Feringgi. Nothing much at the night market as the night was still early, we decided to try foot massage and off we go to look around hard rock hotel and cafe.
Penang Char Kuew Teow (not the best that i've ever tasted)
Kurangkan laju (slow down) in the middle of the night market?

On our back home

We had another massage (thanks ain san for buying me that :D) soon after that then we had our dinner and what else, balik rumah la. Since it was christmas eve we better get out of the town soon or else get stuck in a traffic jam dan lagi esok kena bangun awal sebab plan nak ke bukit bendera. Nanti aku sambung cerita hari kedua yek.. anyway, i am going beyond north for a week this weekend. Doakan saya selamat pergi dan selamat kembali.

1 comments:

    Ain dah baca!!!! ^_^

     

Blogger Templates by Blog Forum